Tiedote koronaviruksen vaikutuksista EKLU:n ja alueen urheiluseurojen toimintaan

17.3.2020

Suomen hallitus on linjannut maanantaina 16.3. lisätoimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Linjaukset ovat voimassa 13.4. asti.

Julkiset kokoontumiset rajoitetaan 10 henkilöön ja tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla suositellaan välttämään. https://valtioneuvosto.fi/etusivu

Etelä- Karjalan Liikunta ja Urheilu noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön ja ulkoministeriön linjauksia ohjeistaessaan jäsenseurojaan ja muita alueen liikunta- ja urheilutoimijoita koronavirus covid-19 -epidemiatilanteessa.

Tällä hetkellä EKLU suosittelee urheiluseuroja keskeyttämään ohjattujen ryhmien toiminnan ainakin 13.4. astisekä perumaan ottelut, näytökset, turnaukset ja muut yleisötapahtumat. Suuri osa lajiliitoista sekä alueen isoimmista urheiluseuroista on tämän jo tehnyt.

On tärkeää, että seurat viestittävät jäsenistölleen muutoksista mahdollisimman pian ja selkeästi. Suosittelemme seuraamaan myös oman lajiliiton ja kunnan viestintää ja ohjeistuksia pandemiaan liittyen.

Seuroista on tullut kyselyitä, miten perittyjen toimintamaksujen kanssa tulisi tehdä nyt kun harjoitusvuoroja perutaan. Lähtökohtana seuratoiminnassa on yhteisöllisyys. Liikuntajärjestöjen esitys ja toive on, että koronan seuraukset kuitattaisiin yhdessä ja yhteisvastuullisesti. Mikäli seuran kulut eivät harjoitusten peruuntumisen takia merkittävästi vähene, on seuran toiminnan jatkuvuuden kannalta maksujen palautukset muiden kuin yksittäisten tapahtumien osalta hyvin haastavia.

Mm. täältä löytyy ohjeistusta työnantajarooliin ja maksuihin liittyen.
Olympiakomitean sivuilta myös ohjeistusta toimintamaksuista ja vuosikokouksien järjestämisestä https://www.olympiakomitea.fi/2020/03/17/seuratoiminta-ja-koronavirus/

Harjoitusten ollessa tauolla, seuroissa kannattaa panostaa muuhun seuran kehittämistyöhön sekä pyrkiä aktivoimaan jäsenistöä omaehtoiseen harjoitteluun ja ulkoliikunnan pariin esim. some-viestinnän kautta.

Mikäli jotkut urheiluseurojen harjoitusryhmät jatkavat edelleen toimintaansa, niin suosittelemme niissä erityistä huolellisuutta hygienian (mm. käsien pesu) osalta, välttämään osallistujien keskinäistä fyysistä kontaktia sekä pitämään vähintään metrin etäisyys osallistujien välillä. Lisäksi urheilijoita tulee ohjeistaa, että harjoituksiin ei pidä tulla, jos on minkäänlaisia flunssan oireita tai epäilys koronavirukselle altistumisesta.

Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilun omat tapahtumat ja koulutukset on 13.4. asti peruttu. Peruutetut tapahtumat pyritään järjestämään myöhemmin uudelleen tai korvaamaan ne osittain etätilaisuuksina esim. skypen välityksellä. Tapahtumiin ilmoittautuneita informoidaan vielä asiasta erikseen.

Tilanne muuttuu jatkuvasti ja päivitämme tätä ohjetta tilanteen mukaan.

Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu ry

Sakari Pusenius