Uutiskirje 2/2020

SEURATOIMINTA


Seurakyselyn tulokset poikkeusajan vaikutuksista

Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu teki paikallisille urheiluseuroille kyselyn, jossa selvitettiin poikkeusolojen aiheuttamia muutoksia seuran arjessa. Kyselyyn vastasi 25 seuraa, joista 14 Lappeenrannasta, 9 Imatralta ja kaksi alueiden seutukunnista. Niin kuin koko Suomessa, myös Etelä-Karjalassa harjoitustoiminta on ollut osittain tai kokonaan keskeytyneenä valtaosassa seuroja poikkeustilanteen ajan. Osa seuroista on luonut korvaavia harjoitustapoja etäharjoittelun muodossa. Lue lisää

Sykäys-hankkeen kuulumiset

Sykäyksen viides lähijakso toteutetaan etänä zoomin välityksellä. Vuorossa on pohdintaa siitä, kuinka seuraan rekrytoidaan uusia toimijoita töihin tai vapaaehtoisiksi ja kuinka heitä sitoutetaan toimintaan. Toisena aiheena mietitään seuran urheilujohtamista  ja talouden johtamista. Käy lukemassa lisää aiheista blogista.

Apuja toimintakäsikirjan työstöön

Olemme tekemässä seuroille ohjeistusta toimintakäsikirjan työstöön. Ensimmäinen versio valmistuu toukokuun aikana, joten jos asia on seurassanne ajankohtainen, niin ole yhteydessä seurakehittäjään.

Leader-työpaja

Leader-hankkeiden työpaja Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson seuroille pidettiin huhtikuun lopussa. Täältä löydät yhteenvedon Leader-hankkeista ja niiden hakemisesta.


Työharjoittelijoita seuraan

EKLU:lle tulee fysioterapiaopiskelijoita työharjoitteluun 24.8.-9.10. Jos teillä on seurassa projekteja tai tehtäviä, joissa haluaisitte harjoittelijoita hyödyntää, olettehan yhteydessä elina.sinisalo@eklu.fi tai katja.jappinen@eklu.fi. Mieluiten jo kevään aikana!

LAPSET JA NUORET


Nuorten liikunta- ja hyvinvointineuvonnan toimijatapaaminen järjestettiin webinaarina 15.4. Lukuvuosikyselyn tulokset, esimerkkejä käytännön toiminnasta ja muut esitykset ja videotilaisuuden tallenne täällä

Varhaiskasvatus

EKLU:n toukokuun uutiskirje varhaiskasvatukseen löytyy täältä

Liity Etelä-Karjalan liikkuva varhaiskasvatus Facebook-ryhmään ja pysyt ajan tasalla!

11.8. järjestämme verkostotilaisuuden päiväkotien liikuntavastaaville, ohjelma ja ilmoittautuminen

 19.8. järjestämme maksuttoman varhaiskasvatuksen liikuntaseminaarin, ohjelma ja ilmoittautuminen

Urheiluakatemia

Urheiluakatemiaan haku 2020

Voittajat tehdään yöllä -dosentti Henri Tuomilehdon univalmennus nyt maksutta kaikkien saatavilla linkki


EKLU:n materiaalipankki/ akatemia

Paljon materiaalia urheilijoille ja valmentajille täältä 


Urheilijoiden psyykkinen valmennus teemalla hyvinvoiva urheilija linkki


AIKUISLIIKUNTA

Poluilta ponnistetaan kuntoa ja mielihyvää!

Korona-aika on haitannut monen urheilijan harjoittelua ja aiheuttanut päänvaivaa valmentajille. Liikuntapaikkojen ollessa kiinni varsinkin rakentamaton luonto on tarjonnut hyvän vaihtoehdon omien henkilökohtaisten harjoitteluiden toteuttamiseen. Etelä-Karjala tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja omatoimiseen ulkoiluun ja harjoitteluun. Meillä on rakennettu runsaasti retkeilyn infraa joka kuntaan viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Varsinkin aerobisten harjoitteiden tekeminen poluilla on varsin mielekästä. Poluilla voi juoksun ja patikoinnin ohella myös pyöräillä. Hienon polkuverkostomme lisäksi meiltä löytyy maakunnasta tiheä metsäautotiestö sekä runsaasti luonnonnähtävyyksiä.

Kevään valoisuus kannustaa liikkumaan ja ulkoilemaan koko päivän tai ainakin aina silloin kun se on ylipäänsä mahdollista. Kuntoliikkujille kevät on liikunnan kulta-aikaa. Tuolloin luonnosta löytyy, vaikka mitä tarkkailtavaa. Lenkki tulee usein tehtyäkin ilman mitään suurempia liikunnallisia tavoitteita. Perus kuntoilijan kannattaa pitää kuitenkin kännykkä taskussa ulkona reippaillessa, sillä siitä voi seurata kätevästi vaikkapa liikunnan määrää askelten muodossa tai sitten sport trackkerin avulla.

Luontoliikunta on huippujuttu. Se sopii lähes kaikille ja varsinkin perheiden yhdessäoloa ajateltuna tarjoaa varmasti mielenkiintoa ja haasteita jokaiselle. Lisäksi luonnossa liikkuminen tutkitusti vähentää ihmisen stressihormonin tasoa eli mentaaliharjoittelua ajatellen retkeily tarjoaa oivan vastapainon tiukemmille suorituksille. Aktiivinen palautuminen ylipäänsä on suositeltavaa muutenkin varsinaisen treenin ja lihashuollon välissä.

Tässä muutamia hyviä vinkkejä kevään ja alkukesän ulkoiluun: www.ekvas.fi, www.retkipaikka.fi, www.luonnonperintosaatio.fi

Käy tutustumassa ja samalla innostumassa. Suomen luonto tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja. Innokkaimmat saattavat suunnata seikkailemaan jopa maakuntarajojen ulkopuolelle!